Скоки и игры

Еще раз о пользе интереса к этнографии при занятиях женской славянской гимнастикой.

В 2012-2013 гг. я разместила на сайте www.bereginiby.ru фото бабушек из академического издания “Традыцыйная мастацкая культура беларусаў”. Бабушки были запечатлены в "гимнастических" позах с подписями под фото "Жабка", "Каза", "Каза и козел", "Клубок". Они то ли танцевали, то ли играли.

К сожалению, с того времени мне почти не поступало вопросов ни по "позам", ни по вопросу овладения этими играми на семинарах и традиционных праздниках, которые мы проводим. Но с недавнего времени этнографией белорусов и русских заинтересовались наши польские инструктора. Они задают много вопросов, в т.ч., и по материалам на сайте.

Общепризнанным является тот факт, что народные танцы и игры были праздничной имитацией "повседневных" ритуалов на любой случай из жизни. Разместим здесь описания нескольких танцев-игр, которые у белорусов часто носили название "скок" или "скоки". Как и женская гимнастика, многие "скоки" имеют множество пластов: оздоровительный, ритуальный, сексуальный и др. Например, "Каза-66" (мал.=рис. 460-462, рисунок по-белорусски "малюнак") почти повторяет движения из традиционной гимнастики "Поклонение Яриле".

Описания не перевожу с оригинала на белорусском языке, т.к. только Ваша заинтересованность в этой теме может меня заставить сделать над собой усилие в этом направлении. Пишите, задавайте вопросы.

Скокi коз, казлоу, мядзведзяу, розных птушак i iншых.

Танцуюць не толькi "на нагах", але i лежачы на падлозе. 
Прыклад: 65. "Каза" (в. Прусы, Старадарожскi раен), падчас выканання якой галоуная дзеючая асоба у гарызантальным становiшчы (мал. 458, 459) разыгрывае цэлы спектакль "памiрання-­ажывання", насычаны рознымi жэстамi, мiмiкай, рухамi ног, рук, паваротамi.

Яшчэ адзiн прыклад: 66. "Каза" (в. Шчыткавiчы, Старадарожскi раён), у iмправiзацыii якой асноунымi харэаграфiчнымi матывамi з'яуляюцца падскокi з узнятай нагой i вобразныя iмiтацыйныя узмахi рук (мал. 460-462).

Каза
(в. Гаурыльчыцы Салiгорскага раёна)
На гаурыльчыцкiм вяселлi "Казу" танцаваш мужык: з бабай" . Iм спявалi:
Ой, там на Басiцы,
Прасiу заяц у лiсiцы,
А лiciца не давала,
Зайцу вочы паубiвала.
Пакажы, лicа, шухотку,
А не то я здохну!

Казёл
(вескi Сялец i Троянаука Барысаускага раёна)

Дадзены узор традыцыйнай культуры на Барысаушчыне мясцовыя жыхары вызначаюць як "скокi", "гульня", "танец-гульня", "смешкi", "балауство, жарт". Гулялi на хрэсьбiнах. Мае шмат варыянтау. У сялецкiм варыянце "Казла" гулялi жанчына i мужчына: "Ён ускочыць на "казу", патыркае i кажэ: "Мэ-э-э!" (АляксандрТарасевiч, 1934 г.н., в. Сялец, Барысаускл раён).
У в. Травнаука гэтага ж раёна "У казла" два дзеда па гадоу 60 чорта выраблялi: пераадзявалicя, што толькi не вьщзействавалi" (Еудакзя Косава, 1926 г.н., в. Траянаука, Барысаускi раён).

Каза i казёл
(в. Чарнаградзь Чэрвеньскага раёна)
Гулялi на вяселлях "старэйшыя людзi - мужык i баба" (Hiнa Казлоуская, 1933 г.н., в. Чарнаградзь, Чэрвеньскi раён).

"Казёл" ходзiць кругом "казы", якая стащь "рачком", абапершыся рукамi аб падлогу. То з аднаго боку зойдзе, то з другога. То прыцicнецца да яе, то патрэцца аб яе бокам. То прынюхваецца, галавой махаючы. То рукамi па спiне гладзiць (мал. 41). То зойдзе спераду, паклаушы корпус на яе. То ззаду зойдзе i тое ж робiць. То пралазiць па ёй уздоуж (праходзiць, скача над ёй), яна "шавелiцца, выбрыквае".
Папрытупваушы, пападскокваушы, коле яе "рожкамi" збоку, куляе, качае па падлозе. "То рожкамi, то ножкамi калашмацiць", то перыядычна кладзецца ззаду на яе спiну (мал. 42). У адзiн з момантау iмiтye палавы акт. На працягу усёй дзеi у розных iнтанацыях i перыядычнасцi выгуквае "бе-е-е" i суправаджае выгукваннi рознымi рухамг корпуса, рук, ног, галавы ..

Жабка
(в. Паставiчы Старадарожскага раёна)

Сольны танец, прымеркаваны да вяселля, з iмправiзаванай кампазщыяй i лексiкай. Паводле сцвярджэння Марьi Бухал, 1937 г.н. (в. Паставiчы, Старадарожcкi раён), гэты танец выконвау на вяселлi Кiрэй Сямёнавiч Кастагрыз (1912-2000 гг.). Апошнi раз танцавау у 1990 г. "Клауся на падлогу i круцiнся на пузе, скакау на руках i нагах" (мал. 39, 40).

Традыцыйная мастацкая культура беларусаў”.

Интересные фото и материалы можно найти в книгах, которые являются результатом 3-летних фольклорно-этнографических исследований. О традиционных гимнастиках белорусские этнографы явно не спрашивали, но описания некоторых игр и танцев, перекликающихся с ритуальными практиками, в книгах присутствует.

Каза

Каза и казел
Жабка
     
Comments